Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen, meneer? - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Arlen Jeannette - WaarBenJij.nu Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen, meneer? - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Arlen Jeannette - WaarBenJij.nu

Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen, meneer?

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Arlen

28 Juni 2007 | Duitsland, Berlijn

Ik ben er, ik heb het gevonden. Na een zoektocht van ruim dertig jaar ben ik in Hamelen aangekomen. De plaats waar in de middeleeuwen de rattenvanger van Hamelen uit wraak alle kinderen heeft weggelokt.

Volgens de legende heeft hij in totaal 130 kinderen meegenomen, waarvan er maar twee zijn teruggevonden. Een blinde, die niet wist waar hij geweest was, en een stomme die het niet kon vertellen. De ratten zijn verdronken in de Weser. Wat er met de kinderen is gebeurd zal altijd een raadsel blijven.

Hamelen, de spannende kinderserie die begin jaren 70 in Nederland werd uitgezonden. Rob de Nijs als rattenvanger. Op zaterdag om half vier, als het kinderuurtje begon, zat ik klaar op de bank. Zouden de kinderen nog ooit terugkomen in Hamelen? Zou de rattenvanger gestraft worden? Het leek me doodeng met zo´n vreemde man mee, zonder mijn ouders. Terwijl ik TV keek werd ik door mijn moeder verwend met een glaasje ranja en een negerzoen. Hiervan at ik eerst de chocolade laag op en dan het witte plakkerige schuim. Daarna veegde ik mijn handen af aan de bank en hoopte dat mijn moeder dat niet zag.

Nu ben ik samen met Arlen in Hamelen, helemaal te voet van huis uit. Ongeveer 600 kilometer lopen. Hamelen ligt aan de E11, de Europese wandelweg van Den Haag naar Berlijn. We hebben Duitse vrienden in Berlijn. Als we naar ze toe gaan, lopen we een stukje van de route en nemen vervolgens de trein naar Berlijn. Dit jaar lopen we van Osnabrueck naar bad Harzburg, ongeveer 300 kilometer. Hameln ligt halverwege. Op de straten van Hameln zijn ratten getekend. Ze gaan allemaal richting de rattenvanger die midden op het plein staat. Ook alle toeristen, en wij dus ook, worden door deze man aangetrokken. Iedereen wil met hem op de foto. Na wat duw en trekwerk kan ik ook op de foto. Helaas zijn we een dag te vroeg voor de musical ´Rats´.

Morgen vertrekken we weer uit Hameln. Misschien komen we nog wat verdwaalde kinderen tegen die vragen: ´Kunt u mij de weg naar Hameln vertellen, mevrouw?´

  • 30 Juni 2007 - 16:49

    Jos En Annelies:

    Hebben jullie je antwoordapparaat al afgeluisterd?

  • 01 Juli 2007 - 08:22

    Nel:

    Geen wonder dat de bank van ons mam zo smerig was ,zodat zelfs de kringloopwinkel hem niet meer wilde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlen

In de periode juni t/m september 2006 lopen we van huis uit naar Santiago de Compostela in Noord-West Spanje. Onze route loopt via Bergen op Zoom, Brussel, Reims naar Auxerre en Vezelay. Vanuit Vezelay volgen we de oude pelgrimsroute naar St. Jean-Pied-de-Port. Van daaruit lopen we via de Camino Frances naar Santiago de Compostela. De totale route is ongeveer 2700 km. Meer informatie over onze route lees je in het bericht 'De route'. Onderaan dit bericht staan drie afbeeldingen met de plattegronden van België, Frankrijk en Spanje waarin onze route is ingetekend. Jeannette en Arlen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 211571

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: