Nog 316 kilometer: stof tot nadenken. - Reisverslag uit León, Spanje van Arlen Jeannette - WaarBenJij.nu Nog 316 kilometer: stof tot nadenken. - Reisverslag uit León, Spanje van Arlen Jeannette - WaarBenJij.nu

Nog 316 kilometer: stof tot nadenken.

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Arlen

27 Augustus 2006 | Spanje, León

'Ich habe Zugangst (treinangst)', zegt de Duitse pelgrim tegen mij.
'Zugangst?', vraag ik verbaasd.
'Nein, Flugangst (vliegangst), zegt ze lachend.
Had ik haar nou verkeerd verstaan vanwege het treinongeluk dat maandag 21 augustus in noord-Spanje heeft plaatsgevonden. Ik zag de beelden op TV en dacht nog: volgens mij is dat bij ons in de buurt! Later lees ik de krant: zes doden, meer dan zestig gewonden. In de trein zaten 426 mensen waaronder 200 pelgrims. Het was de trein die van Santiago naar zuid-Frankrijk ging. Vol met pelgrims die 'Santiago gehaald hebben'. Pelgrims die met een goed gevoel naar huis gingen. Pelgrims die nu ervaren dat in een tel je hele leven kan veranderen.
De volgende dag bellen we aan bij 'La casa Holandesa'. We hebben tot dan toe in Spanje nog geen Nederlandse pelgrim ontmoet en hebben zin in een gezellig Nederlands gesprek. Jos doet open en vertelt direct: 'Er is slecht nieuws in het dorp. De eigenaar van het pelgrimshuis is overleden. Hij zat in de bewuste trein vanuit Santiago'. Een kwartiertje later komt zijn vrouw Jos (Jos en Jos dus) met tranen in haar ogen en een trillende stem zeggen: 'Ook de man met die baard zat in de trein en is dood'. Jos en Jos wonen nu zes jaar in Spanje en hebben een leuk pension in het dorp. Ze kennen de twee overledenen goed. We nemen afscheid en wensen ze veel sterkte.
Ontroerd lopen we verder. Meer dan eens wordt ons duidelijk dat het leven onvoorspelbaar is en dat het belangrijk is die dingen te doen die je graag doet. Niet uitstellen als het niet hoeft. Daarom lopen we nu naar Santiago en niet pas over twintig jaar zoals de meeste leden van het Nederlands Jacobusgenootschap.

De dag dat we thuis vertrokken en in Maassluis de pont namen naar Rozenburg zei Tilly Bol tegen ons voordat we op de pont stapten: 'Ik hoop dat je vindt wat je zoekt'. Op dat moment besefte ik dat ik niet weet wat ik zoek. Ik vind dat niet erg. Ik heb veel zin in de tocht naar Santiago, ook al weet ik niet precies waarom. Uiteraard is het logisch om te vragen: 'Waarom loopt je helemaal naar Santiago?' We nemen er vier maanden onbetaald verlof voor, dus waarom willen we het doen. Maar, voor wie is die vraag eigenlijk belangrijk? Vaak moeten we ons verantwoorden voor de keuzes die we maken, vooral als ze wat afwijken van wat 'normaal' is. Waarom? Wie bepaalt wanneer een keuze goed is? Ik denk dat je dat vooral zelf bent.

Het stuk tussen Burgos en Leon (ruim 180 kilometer) is vlak saai en stoffig; er is veel stof tot nadenken. We hebben er zes dagen over gedaan. Praten over je gedachten was af en toe vrij lastig. Het wemelde van de kleine vliegjes die op het moment dat ik iets wilde zeggen het liefst mijn mond in vlogen. Pelgrim Anke uit Amsterdam was hierop goed voorbereid. Ze droeg een muskietennet over haar hoofd (zie foto). Zij kon dus blijven praten. We hebben twee uur met haar meegelopen. Twee gezellige uren op een saai en stoffig pad. Twee uren die ons stof hebben gegeven om over te praten. Na drie maanden lopen is ons leven simpel geworden. Het bestaat uit lopen, drinken, eten en slapen. Mijn hoofd is leeg. Nog twee weken de gele pijlen volgen en dan zijn we in Santiago. De weg er naar toe is het belangrijkste, maar het is ook prettig dat het einddoel in zicht komt.

  • 29 Augustus 2006 - 15:56

    Anke (ja Die, Uit Amsterdam!):

    nou, ik weet dus helemaal niet meer jullie echte emialadresdotcompuntnl! Dus dan maar zo: por todo el mundo!! Zit nu in San Martin del Camino aan die autoweg, jawel! Dat wel, maar was vandaag zo ingedachten heb het nauwelijks gemerkt.
    Wat een gave website hebben jullie! Superprofessioneel! Mooie verhaaltjes en idem foto's. Grandioso! (Sta er nog redelijk flatteus op vind ik zelf). Hé A&J, misschien zien we elkaar nog irgendwo auf dem Weg, misschien ook niet. Het ga jullie goed. Ik hou de laatste avonturen bij!!
    Groet, Anke

  • 29 Augustus 2006 - 20:28

    Koos:

    Hoi,
    We vinden het heel fijn voor jullie dat het zo goed gaat; jullie zijn er bijna!!!
    Ja, en nog steeds leuke goed stukken schrijven lukt ook!!!!
    In NL deze weken veel hoosbuien. We zien op de weerplaatjes dat jullie voorlopig nog mooi weer voor de boeg hebben in noord Spanje.
    Hou vol; enne, jullie kunnen al vast nadenken over wat jullie in Santiago gaan doen en daarna.
    De groeten,
    Koos&Renske

  • 30 Augustus 2006 - 17:07

    Peter Smets:

    Jullie schieten al lekker op. Ik was enkele dagen op een plek waar in het weekend een bus zeventigers uit Beieren gelost werden op de weg. Een vrolijke boel. Veel stokken, nieuwe kleren en lawaai. Na een dag was het voorbij. Stof, blaren. Een gekoelde bus bood uitkomst. Ze werden afgevoerd naar een hotel. Een medepelgrim die uit Duitsland zei: Wij zijn aan het einde van de tocht, zij beginnen, wat een raar verschil.

  • 02 September 2006 - 07:57

    Dette Koenders:

    Hoi Jeanette en Arlen,
    Indrukwekkend, alle verhalen tot nu toe. Bedankt dat we dat allemaal mogen lezen. De kinderen lezen af en toe een stukje en bekijken de foto's. Het landschap wordt steed kaler en de verhaler naakter, net of het steeds meer tot de essentie komt. Leven en dood en het pad dat we gaan. Het allerbeste gewenst op het laatste deel van dit pad.
    Groetjes Dette

  • 02 September 2006 - 14:16

    Hennie Van Den Broek.:

    Zo het einde nadert nu echt voor jullie. Namens Leon erg bedankt voor jullie leuke kaartje. Met een big smile op z'n gezicht liet hij mij het kaartje zien. Leuk dat jullie in Spanje bij de plaats Leon aan onze Leon moeten denken. Nou veel plezier en succes nog met de verdere tocht en we wachten weer op jullie volgende verhaal. Groetjes Leon, Helen, Mark en Hennie.

  • 03 September 2006 - 09:13

    Frans EnRiet:

    De laatste loodjes wegen het zwaarst. Maar aan jullie verhalen te zien, voor jullie geen problemen. Wel heel bijzonder. Riet zou best wel een stukje mee willen lopen, ooit. Geniet nog van het zorgeloze laatste stukje natuur en avontuur. Groetjes en tot 8 oktober.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlen

In de periode juni t/m september 2006 lopen we van huis uit naar Santiago de Compostela in Noord-West Spanje. Onze route loopt via Bergen op Zoom, Brussel, Reims naar Auxerre en Vezelay. Vanuit Vezelay volgen we de oude pelgrimsroute naar St. Jean-Pied-de-Port. Van daaruit lopen we via de Camino Frances naar Santiago de Compostela. De totale route is ongeveer 2700 km. Meer informatie over onze route lees je in het bericht 'De route'. Onderaan dit bericht staan drie afbeeldingen met de plattegronden van België, Frankrijk en Spanje waarin onze route is ingetekend. Jeannette en Arlen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 689
Totaal aantal bezoekers 211580

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: