Alles is anders. - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Arlen Jeannette - WaarBenJij.nu Alles is anders. - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Arlen Jeannette - WaarBenJij.nu

Alles is anders.

Door: Arlen

Blijf op de hoogte en volg Arlen

11 Augustus 2006 | Spanje, Roncesvalles

Lichten gaan aan. Ik open mijn ogen en doe ze meteen weer dicht. Een geroezemoes begint en zwelt langzaam aan. Geluid van ritsen die open gaan en krakende plastic tassen. Gefluister wordt praten op luide toon. Ik begrijp niet wat er gezegd wordt. De verschillende gesprekken kan ik niet uit elkaar houden. Flarden van vreemde talen vliegen voorbij. Frans, Spaans, Italiaans, Duits. Ik doe mijn ogen een beetje open om door mijn wimpers heen te zien waar ik ben. Mensen bewegen tussen metalen buizen door. Waar ben ik? Ik droom. Ik moet dromen. Ik doe mijn ogen weer dicht maar het geluid houdt aan. Ben ik wakker? Ik doe mijn ogen helemaal open. Jeannette ligt naast mij. We liggen in een gebouw dat het meeste weg heeft van een kerk. Grote gewelven en een dak van houten balken. De ruimte is gevuld met stapelbedden, drie rijen stapelbedden. Ik ben wakker. Het is zes uur 's ochtends. We zijn in Roncesvalles.

Gisteren zijn we rond negen uur vertrokken uit Saint-Jean-Pied-de-Port. Om zes uur hoorden we de eerste pelgrims al pratend door de straat lopen, maar wij hadden geen haast. In Roncesvalles is niets, behalve een klooster met onderdak voor pelgrims en twee restaurants. Als een van de laatsten vertrokken we en genietend van de rust op ons pad, de eenzaamheid, liepen we Saint-Jean-Pied-de-Port uit. Gaandeweg werd duidelijk dat we niet alleen zouden zijn in Roncesvalles. Naarmate we hoger kwamen en verder de Pyreneen in trokken liepen we meer mensen voorbij. Mensen op weg naar Roncesvalles. Met een aantal liepen we een klein stukje mee, voor we ze gedag zeiden en achter ons lieten. De meesten waren aan hun eerste wandeldag begonnen. Een enkeling liep helemaal naar Santiago. Anderen liepen twee of drie weken.

Toen we aankwamen in Roncesvalles konden we een spoor van rugzakken en wandelstokken volgen naar het klooster. Vanaf vier uur konden pelgrims terecht in de refugio. Anders dan ik dacht worden we niet welkom geheten door enkele paters, maar twee Spaanse meisjes en een jongen verzorgen de administratie en het stempelen van de 'credential', onze pelgrimspas. Voor zes euro per persoon kunnen we overnachten. We krijgen een bonnetje met nummer 51 voor mij en 52 voor Jeannette en we worden doorverwezen naar de refugio. Met een handgebaar en het omhooghouden van een foto, 'kijk, zo ziet de refugio eruit', worden we weer naar buiten gestuurd. We krijgen een bed naast elkaar. Systematisch worden alle bedden volgelegd, alle 118.

Bij een van de twee restaurants nemen we het pelgrimsmenu. In twee eetploegen wordt het diner geserveerd. Wij zitten in de eerste ploeg. Op even systematisch wijze worden we aan tafel geplaatst. Elke plek wordt opgevuld. We zitten bij een Fransman, twee Belgen (helaas Frans sprekend), twee Duitsers, een Spaanse en een Braziliaanse aan tafel. Na weken, maanden van wandelen in gezamenlijke eenzaamheid zijn we nieuwsgierig naar de verhalen van deze andere pelgrims. Het eten wordt te snel geserveerd en de avond duurt te kort om alle verhalen te horen. Gelukkig is het nog 750 kilometer naar Santiago.

  • 12 Augustus 2006 - 21:09

    Koos:

    Kijk uit wat jullie doen, hou(d)t moet:
    BRUSSEL (ANP) -
    Een 37-jarige Vlaamse pelgrim die in mei dit jaar op weg was naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela heeft ongewild in Spanje een bosbrand veroorzaakt, omdat hij aan het einde van zijn lange wandeltocht zijn schoenen ritueel wilde verbranden.

    De vonken van de brand van zijn schoenen sloegen over op struikgewas, waardoor een stuk bos afbrandde. De man werd door de politie opgepakt en heeft een nacht in een Spaanse cel door moeten brengen. De man reageerde daar echter laconiek op. Hij zag de nacht in de cel als "één van de vele herbergen waar ik op mijn tocht heb mogen verblijven".

  • 14 Augustus 2006 - 10:25

    Sonja Schipper:

    Pas je op voor al die bosbranden in Spanje vooral waar jullie heen gaan groetjes

  • 15 Augustus 2006 - 13:02

    Dieter:

    Bienvenidos a Espania! Espero que estais bien y de todavie de buen humor. Pari mi es un poco dificil entender tus textos. Saludos cordiales de Berlin! Dieter y Susann

  • 15 Augustus 2006 - 19:37

    Erma:

    Hele mooie bergfoto's, geniet van het laatste "stukje". Voor je het weet ben je weer thuis. Groeten van Frans, Erma, Lisa en Evi.

  • 16 Augustus 2006 - 12:40

    Nog Een Keer Koos:

    Goed nieuws (uit de krant van woe 16 aug 2006, 13:09):

    Laatste bosbrand in Spanje geblust
    MADRID - De Spaanse brandweer is erin geslaagd alle branden te blussen die de afgelopen twee weken in de noordwestelijke regio Galicië zeventigduizend hectare bos en kreupelhout in de as hebben gelegd. De laatste brand, bij Savinao in het oosten van Galicië, werd om 10.30, twee uur nadat hij was uitgebroken, geblust.

  • 16 Augustus 2006 - 15:59

    Emiel:

    Spanje, lekker aan de tapas zou ik zeggen! Een flesje wijn bij het eten kun je rustig bestellen kost daar geen ene pepernoot (eurootje of 6 is mijn ervaring). Alhoewel Jeannette meer van bier houdt natuurlijk. San Miguel (of zoiets) is een goede pilsner. Speciaal bier uit Spanje ken ik niet. Hoor graag hoe het smaakt Jeannette.

    Groet Emiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arlen

In de periode juni t/m september 2006 lopen we van huis uit naar Santiago de Compostela in Noord-West Spanje. Onze route loopt via Bergen op Zoom, Brussel, Reims naar Auxerre en Vezelay. Vanuit Vezelay volgen we de oude pelgrimsroute naar St. Jean-Pied-de-Port. Van daaruit lopen we via de Camino Frances naar Santiago de Compostela. De totale route is ongeveer 2700 km. Meer informatie over onze route lees je in het bericht 'De route'. Onderaan dit bericht staan drie afbeeldingen met de plattegronden van België, Frankrijk en Spanje waarin onze route is ingetekend. Jeannette en Arlen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1249
Totaal aantal bezoekers 211569

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: